5 okt. 2008

Här jobbar Malin ...

I denna underbara butik - Kungens Lilla Piga - i Gamla Stan, Stockholm jobbar jag deltid. Det är så otroligt roligt att få tillbringa så mycket tid i den här fantastiskt inspirerande miljön. Här säljs både gammalt och nytt. När jag är där målar jag om gamla möbler, träffar underbara människor med samma brinnande hjärta för stilen och skrattar med Maria som äger butiken! Jag kunde inte ha ett härligare jobb tror jag.

Förresten har Maria börjat inreda hemma hos flera av våra kunder. Fler och fler ber henne om hjälp och det är så himla roligt att se hur Maria riktigt lyser av lycka då hon får pyssla med det hon älskar och är jätteduktig på! Det som också är så kul med butiken är att den hela tiden förändras. Nya gamla eller nya möbler och otroligt fina saker kommer ju in hela tiden så det ser ju aldrig likadant ut från vecka till vecka. Kom in och kika och köp era presenter här vet ja. Det säger jag naturligtvis inte bara för att jag jobbar här, ärligt!, men det är otroligt mysigt på Kungens Lilla Piga! :)


Kolla in den här rakspegeln som jag målade om åt Maria ... älskar den! Jajamen, den är till salu.

Denna gamla stol finns det 2 av och jag tycker dem är så himla vackra! Dem bryter av lite mot allt det vita, och med vita gammaldags stolsöverdrag blir dem riktigt tjusiga.
Det lilla snapsskåpet i 1700-talsstil är också sött tycker jag. Visst borde man hänga det i hallen och ställa in snapsen där - redo för iskalla vinterkvällar :)
Att få tillbringa några dagar i veckan i denna miljön får mig att bli så glad. Det är ju jätteviktigt att få gå genom livet och trivas och ha det bra. Alla jobbiga saker försvinner för en stund och man kan bara inte låta bli att le. Det är ju fantastiskt tycker jag. Det inspirerar ju mig också att göra en massa saker hemma, både inomhus och i ladan och verkstan. Gick ner i lilla verkstan idag och skulle hämta nåt - blev stående där inne och bara stirrade på alla färger och pigmentburkar och verktyg och bara kände en sån där fantastisk känsla av frihet och lycka. Ha ha, är det inte klokt att man kan bli så lycklig av lite målarfärg va!
Idag var jag också hemma hos en alldeles förtjusande kvinna som inte bor så väldigt långt härifrån. Vi sågs på en loppis och några dar senare när vi gick av bussen här ute på landet stötte vi ihop igen. Det visade sig att vi hade mycket gemensamt liksom skådespeleri och kärleken till gamla saker. Hennes hus var alldeles otroligt fantastiskt, en gammal skola i ett mycket intressant format. Fick hemmagjord flädersaft, blev utskälld av hennes hund som senare visade sig vara dögosig, pratade om en massa och fick även titta på en helt underbar gammal soffa med fåtölj till. Visserligen stod dem i ett uthus och såg tämligen läskiga ut just nu, men med lite fantasi kunde man se hur härliga dem var och hur otroligt vackra och sköna de kunde bli. Jag fattade beslutet snabbt - Jag tar dem! Så jag fick dem och nu har jag bestämt mig att de får bli mitt stora projekt bara för mig själv vilket kommer att ta flera år att genomföra, men vad gör det. I slutändan får jag världens underbaraste soffa och fåtölj till tv-rummet/biblioteket på ovanvåningen i huset.
Min dag har varit fylld med roliga händelser och lugna tankar!
Inte alls dumt för att vara söndag, eller hur?
Kram Malin


2 kommentarer:

Huset på kullen sa...

Ni ser ut att ha ett jättefint hus och vilket roligt arbete du har. Det ska bli kul att följa din blogg!

Unknown sa...

Va kul att du gillar huset. Vi blev genast störtförälskade i det. Kollade snabbt på ditt hus - underbart verkligen. Återkommer till din blogg snarast - är mycket nyfiken!